آجر یوگا

آجر یوگا
 ۱۳۹۹/۹/۲۶ | ۱۵:۳۲
خلاصه این مطلب: آیا دوست دارید تمرین‌ آسانای خود را لذت‌بخش‌تر و با‌کیفیت‌تر کنید؟ آیا تمایل دارید برای وضعیت‌های پیشرفته‌ی یوگا خود را آماده کنید؟ آیا تا‌به‌حال به افراد مسن یا دچار مشکلات حرکتی و مبتدی یوگا آموزش داده‌اید؟ یوگا از ورزش‌هایی است که سبک‌های متفاوتی دارد و برای انجام آساناها ابزارهای مناسب و متفاوتی را مورد استفاده قرار می‌دهد. ازاین‌رو برای همه‌ی سنين امکان و پیشنهاد مناسبی دارد و حتى افراد مسن با محدوديت‌هاى حركتى فراوان می‌توانند از اثرات تنفسی و استحکام سنجش این ورزش باستانی بهره‌مند شوند .

آیا دوست دارید تمرین‌ آسانای خود را لذت‌بخش‌تر و با‌کیفیت‌تر کنید؟ آیا تمایل دارید برای وضعیت‌های پیشرفته‌ی یوگا خود را آماده کنید؟ آیا تا‌به‌حال به افراد مسن یا دچار مشکلات حرکتی و مبتدی یوگا آموزش داده‌اید؟ یوگا از ورزش‌هایی است که سبک‌های متفاوتی دارد و برای انجام آساناها ابزارهای مناسب و متفاوتی را مورد استفاده قرار می‌دهد. ازاین‌رو برای همه‌ی سنين امکان و پیشنهاد مناسبی دارد و حتى افراد مسن با محدوديت‌هاى حركتى فراوان می‌توانند از اثرات تنفسی و استحکام سنجش این ورزش باستانی بهره‌مند شوند .
استفاده از ابزار مناسب یوگا از جمله آجرهای یوگا می‌توانند برای انجام صحیح آساناها و تسهیل آنها و مکث در حرکت کمک مناسبی باشند .
ب. ک. اس. آینگار1 برای اولین بار در انجام آساناهای یوگا از ابزارهایی همچون بند، آجر، صندلی، طناب و ... استفاده نمود. او اعتقاد داشت، برای ایجاد هم‌ترازی، توازن در بدن و اصلاح ایرادهای فیزیکی و کمک به بهبود وضعيت بدن و حفظ وضعیت بایستی از برخی از ابزارهای کمکی استفاده شود و به همین دلیل به تدریج این سبک یوگا، به‌عنوان سبکی به کمک ابزار کمکی شناخته شد و البته یوگی‌های باستان از تنه‌ی درختان و سنگ‌ها و ریسمان استفاده می‌کردند تا در انجام بهتر آسانا به آنها کمک کند .
با گسترش این روش استادان یوگا، آچاریا۲ یا آینگار، ابزارهایی را ابداع کرد که به کمک آن افراد بتوانند به راحتی و بدون فشار برای مدت زمان بیشتری در آساناها توقف کنند و مهم‌تر اینکه هم‌ترازی بدن حفظ شود و این نظم و هم‌ترازی، بعد ذهنی را هم دربرگيرد، یعنی حالتی به وجود می‌آید که در آن، ذهن با هر قسمت از بدن و با تمامی قسمت‌ها به یک اندازه در ارتباط است. از سوی دیگر توقف در آساناها حتی برای کسانی که از شرایط مطلوب جسمانی برخوردار هستند نیز گاهی سخت و دشوار است، کار با ابزار انجام آساناها و توقف در آساناها را برای همه‌ی فراگیران فراهم می‌کند. آجر یوگا قدرت و انعطاف بدن را افزایش می‌دهد، از عضلات ضعیف و خسته حمایت می‌کند، شادابی و طراوت را به بدن باز می‌گرداند، کمک می‌کند قلب و دستگاه تنفس و ارگان‌های شکم و لگن بتوانند استراحت کنند و عضلات در کشش مناسب قرار گیرند.
یکی از این ابزارهای کاربردی آجر یوگا است. آجر یوگا عمدتاً هنگام انجام امور کششی، تعادلی و قدرتی در وررزش یوگا به کار می‌رود. این ابزار کمک آموزشی ورزش یوگا جهت حفظ امنیت بیشتر ستون فقرات، سر و لگن ورزشکاران و همین‌طور دقت بیشتر در رابطه با قرارگیری همه‌ی اندام‌ها در راستای استاندارد به کار می‌رود. هنگام انجام حرکت‌های ورزشی یوگا احتیاج به تمرکز بیشتری بر روی انجام تمرینات است، بنابراین ابزارهای مورد استفاده در این ورزش، مانند آجر، در راستای کمک به افزایش تمرکز تولید می‌شوند و تمامی افراد با قدرت بدنی متفاوت می‌توانند از آنها استفاده کنند. آجرهای یوگا از محبوب‌ترین ابزارها و تجهیزات برای استفاده در کلاس یوگا هستند و بیشتر به عنوان تکیه‌گاه دست مورد استفاده قرار می‌گیرند. آجرها همچنین برای پشتیبانی از کمر، باسن و نیز برای آگاه شدن از حفظ تعادل استفاده می‌شوند. از طرف دیگر آجرهای یوگا برای افراد مبتدی و کسانی که دارای آسیب‌دیدگی و یا محدودیت‌های جسمی هستند، بسیار کارایی دارند.

انواع آجر یوگا 

پزشکان و فیزیوتراپیست‌ها در سطح حرفه‌ای می‌توانند برای یادگیری ایمن و تقویت عضلات افراد تحت درمان خود تمرینات چالش‌برانگیزی با آجر طراحی کنند. در ابتدا آجرهای یوگا از چوب ساخته می‌شدند، اما اکنون آجرها هم از فوم و هم از چوب‌پنبه تولید می‌شوند.

آجر چوبی

آجرهای چوبی یوگا خالی و اغلب از بامبو، توس، افرا، کاج و صنوبر ساخته می‌شوند، چوب‌های سخت‌تر بادوام‌تر خواهند بود، در‌حالی‌که چوب‌های نرم سبک‌تر هستند، آجرهای چوبی سخت و کمی سنگین هستند، آنها معمولاً بین 5/1 تا 5/2 پوند وزن دارند3، اما بسیار محکم هستند و از نظر زیبایی خوشایندتر هستند و برای همیشه دوام خواهند داشت. بااین‌وجود این نوع آجرها گران هستند و با دست مرطوب و لزج می‌شوند و ممکن است هنگام قرار گرفتن روی زمین چوبی بلغزند و خوب قرار نگیرند.

آجر چوبی

آجر چوب‌پنبه‌ای

آجر چوب‌پنبه‌ای با محیط‌زیست سازگارتر و نرم‌تر است، نسبت به نوع چوبی وزن کمتری دارد. وزن این نوع حدود یک پوند است. این نوع آجرها در کنار مزایایی که دارند، متاسفانه عرق و بو را جذب می‌کنند و در نهایت ممکن است بوی بد به خود بگیرند و این برای پرتوجو ناخوشایند است. این مدل آجرها احتمال شکستگی هم دارند.

آجر چوب‌پنبه‌ای

آجر فومی

آجر فومی ارزان‌تر از نوع چوب‌پنبه‌ای و چوبی است، سبک و نرم است و وزن آنها 3 تا 12 اونس۴ است. به‌دلیل کم هزینه بودن، دوام و سهولت تمیز کردن آنها رایج‌ترین آجرهای موجود در سالن‌های ورزشی و تمرینی یوگا هستند. این آجرها در تماس با زمین به سرعت کثیف می‌شوند ولی قابل شست‌و‌شو هستند و این آجرها ارتفاع متفاوتی دارند و متناسب با نوع تمرینات مورد استفاده قرار می‌گیرند‌. همچنین در تماس با زمین بسیار ثابت‌تر از مدل‌های دیگر هستند و لغزش ندارند. از جمله نکات منفی آجرهای فومی این است که با محیط‌زیست سازگار نیستند.

آجر فومی

به‌طور‌کلی آنچه در خرید آجرهای یوگا باید مورد بررسی قرار گیرد، دوام، قابلیت شست‌و‌شو، حمل آسان، لغزنده نبودن، استحکام کافی و عایق رطوبت نبودن آنها است.
پس جهت انجام آسان‌تر آساناها و لذت‌بخش‌تر شدن آنها و هم‌ترازی بدن می‌توان از آجرهای مناسب یوگا کمک گرفت. در چنین شرایطی می‌توان از آرام‌بخش‌بودن این ورزش بهره‌مند شد و هم باعث تقویت عضلات و بافت‌های نرم بدن، از جمله ربات‌ها، تاندون‌ها و بافت‌های اطراف آن شد.

نویسنده: سوسن عبدالرضایی

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید
محصولات مرتبط