همه چیز راجع به بند یوگا

همه چیز راجع به بند یوگا
 ۱۳۹۹/۹/۲۹ | ۱۷:۵۰
خلاصه این مطلب: بند یا طناب یوگا که گاهی با نام کمربند یوگا از آن یاد می‌شود؛ بیشتر برای ورزش در حالت نشسته و خوابیده استفاده می‌شود و یکی از مهم‌ترین وسایل یوگا است. بند یوگا یا کمربند یوگا یکی از لوازم پرمصرف و مفید در انجام یوگا می‌باشد که استفاده از آن در بین مبتدیان و همچنین حرفه‌ای‌ها رواج دارد.

همه چیز راجع به بند یوگا 

1-بند یوگا چیست؟

بند یا طناب یوگا که گاهی با نام کمربند یوگا از آن یاد می‌شود؛ بیشتر برای ورزش در حالت نشسته و خوابیده استفاده می‌شود و یکی از مهم‌ترین وسایل یوگا است. بند یوگا یا کمربند یوگا یکی از لوازم پرمصرف و مفید در انجام یوگا می‌باشد که استفاده از آن در بین مبتدیان و همچنین حرفه‌ای‌ها رواج دارد.

 

2-کاربردهای بند یوگا

بند یوگا برای بهتر انجام دادن بعضی حرکات نشسته، خوابیده و ایستاده، ماندن در یک حالت، تراز کردن اندام‌ها و همچنین استقرار در یک تمرین کاربرد دارد. استفاده از بند یوگا، روش خوبی برای سهولت بخشیدن به تمرینات یوگای شما است. اهمیتی ندارد تجربه‌تان در یوگا چقدر است، بند یوگا به حفظ وضعیت و تعادل شما کمک خواهد کرد.
به یاد داشته باشید که در وضعیت‌ها فشار بیش‌ازاندازه به بدن خود وارد نسازید. همیشه به بدنتان گوش فرا دهید و اجازه دهید بدنتان شما را در تمرینات هدایت کند و به جلو ببرد. بیشترین مورد استفاده از بندها برای انجام حرکات یا آسانا‌هایی است که انجام دادن آنها با توجه به انعطاف و نرمی بدن فرد، ناممکن یا بسیار سخت هستند و احتمال آسیب دیدگی در آنها بالا است. حرکاتی که نیاز است دست‌ها در حالاتی پر کشش به یکدیگر و یا به پا برسند، اصولاً برای مبتدیان دشوار است. استفاده از کمربند یوگا در چنین مواردی بسیار کاربرد دارد. علاوه‌بر‌آن، در حرکاتی که برای باز کردن سینه و قلب صورت می‌گیرند اما شانه‌ها بسیار خشک و سفت هستند، بند استفاده می‌شود. این حرکات اتفاقاً همان حرکاتی هستند که می‌تواند جسم را از حالت خشک و غیرمنعطف خارج کند و میدان حرکتی مفاصل و عضلات را به‌آرامی گسترش دهند و درنتیجه گره‌ها را که موجب انسداد جریان انرژی در بدن می‌شوند از بین ببرند و کمک کنند که پرانا یا “نیروی حیات” در بدن جاری شود.

3-مزایای استفاده از بند یوگا

ایجاد پشتیبانی و ترازبندی فرم بدن: بندهای یوگا برای افرادی که عضلات همسترینگ (پشت ران) و یا شانه‌های بسته و خشکی دارند مناسب است. بهتر است برای پرداختن به قسمتهای خشک بدن از بند استفاده کنید و وضعیت بدنی خود را بهبود بخشید. وقتی از بند یوگا استفاده کنید، کشش بیشتر و لذت‌بخش‌تر می‌شود.

4-جنس و اندازه‌ی بند یوگا

بیشتر بندهای یوگا از پنبه یا نایلون تشکیل شده‌اند. پنبه ایده‌آل است، چون نرم، بدون کش و قابل‌شستشو است و بافت سبکی دارد. نایلون، از طرف دیگر نیز مشهور است، زیرا بادوام است. به‌علاوه، اگر بخواهید زیاد تمرین کنید، ممکن است انتخابی هوشمندانه باشد. هر کدام را که می‌خواهید انتخاب کنید، حلقه‌ی فلزی باکیفیت بالا به شما کمک خواهد کرد تا احساس امنیت بیشتری داشته باشید.
کمربندهای یوگا می‌توانند 2، 2.5 یا 3 متر طول داشته باشد. به نظر می‌رسد که نوع 2.5 متری بهترین گزینه باشد. این نوع به‌خصوص در میان مبتدی‌ها هم به اندازه کافی بلند است و هم سنگین نیست. یک بند 2.5 متری یوگا برای افراد قد بلندتر بهترین گزینه است - به خصوص اگر از آن برای اصلاح حالت‌های یوگا استفاده کنید که نیاز است دست‌ها یا پاهای خود را کامل کشش دهید. ممکن است بندهای 3 متری را برای توجه به وضعیت‌های پیچیده استفاده کنند.

5-انواع بند یوگا

وقتی برای خرید یک کمربند یوگا به مغازه می‌روید متوجه تنوع در جنس و سایز و انواع مختلف سگک و قلاب می‌شوید. حالا سوال اینجا است که چه نوع بندی مناسب شما است و هنگام خرید باید به چه نکاتی توجه کنید؟
حلقه در مقابل سگک: بند با سگک موارد استفاده خیلی زیادی برای شما دارد اما بند با حلقه کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. بند یوگا با طراحی حلقه‌ی کشویی برای حمل کردن مت یوگا استفاده می‌شود. 
طول: بندهای یوگا سایزهای متفاوتی دارند. اگر قدتان بلند است یا بدن منعطفی ندارید از بند بلند استفاده کنید.
مواد: بیشتر بندها با پنبه ساخته می‌شوند و کنترل خوبی فراهم می‌کنند و اجازه‌ی تمیز کردن آسان را می‌دهند، اما بندهای ساخته‌شده از دیگر مواد طبیعی نیز عالی هستند.

________________________________________

  • بند یوگا ۴ سانتی سه خط

بند یوگا ۴ سانتی سه خط

 

  • بند یوگا ۳ سانتی دوخط

بند یوگا ۳ سانتی دوخط

 

  • بند با حلقه چند گره‌ای

بند با حلقه چند گره‌ای

 

  • بند یوگای مخصوص موارد خاص

بند یوگای مخصوص موارد خاص

  • بند یوگای دیواری

بند یوگای دیواری

 

  • بند یوگای مدل بی‌نهایت (برای آساناهای خاص)

بند یوگای مدل بی‌نهایت (برای آساناهای خاص)

 

  • بند یوگای سه حلقه‌ای (برای کشش‌های عمیق‌تر)

بند یوگای سه حلقه‌ای (برای کشش‌های عمیق‌تر)

 

  • بند یوگا مخصوص مدیتیشن و مراقبه

بند یوگا مخصوص مدیتیشن و مراقبه

 

  • بند یوگای پارچه‌ای با دو حلقه در ابتدا و انتهای آن

بند یوگای پارچه‌ای با دو حلقه در ابتدا و انتهای آن


یکی از بهترین مدل بند یوگا، نمونه‌ی ۴ سانتی‌متری ۳ خط است که اندازه و قطر مناسبی را در اختیار ورزشکاران قرار می‌دهد. این بند  برای آن دسته از افرادی که از مشکل کمردرد رنج می‌برند نیز می‌تواند پیشنهاد مناسبی باشد. 
کمربند یوگای عرض 3 سانتی‌متری در طول 3 متر برای افرادی با حداکثر قد 2 متر مناسب است. این کمربند‌ یوگا  نیز دارای سگک یا قلاب زنجیر شکل هستند که این امکان را فراهم‌ می‌سازد دو سر بند به یکدیگر متصل شود و قابلیت‌های بیشتری را دارا باشد.


6-ویژگی‌های بند یوگای مناسب چیست؟

بند یوگای باکیفیت باید از ویژگی‌های زیر برخوردار باشد تا بتواند تأثیر مناسبی را بر روی فیزیک بدن و ذهن بگذارد:

  • جنس نخی
  • قابلیت انعطاف
  • ضد لغزش
  • بادوام
  • عدم نخ کش شدن 
  • سبک
  • بدون سم
  • محکم و مقاوم
  • قابلیت تحمل وزن بالا 
  • ثبات در برابر حرکات کششی 

 

7-بند یوگا برای چه افرادی قابل استفاده است؟

تمرینات یوگا با استفاده از بند را هر فرد از سطح مقدماتی تا حرفه‌ای بصورت انفرادی و بدون کمک مربی و یا فرد دیگر می‌تواند انجام دهد. استفاده از بند در بعضی از سبک‌های یوگا ضروری نیست و استفاده یا عدم استفاده از آن به عهده مربی است در‌حالی‌که در بعضی سبک‌ها به استفاده از آن تاکید می‌شود و در کلاس‌ها یکی از وسایل ضروری محسوب می‌شود. یکی از سبک‌هایی به مربیان توصیه می‌کند که از بند یوگا استفاده کنند سبک “آینگر” است.
استفاده از کمربند یوگا به سطح افراد بستگی ندارد و هرکسی می‌تواند با آن تمرین کند. کمربند یوگا نه تنها در یوگا و حرکات ورزشی و پیلاتس، که برای فیزیوتراپی و پزشکی ورزشی نیز بسیار مناسب است.

8-به جای بند یوگا از چه وسایلی می‌توان استفاده کرد؟

تا زمانی‌که به سفت کردن بند نیاز نیست، یک کمربند یوگا می‌تواند به‌طور حتم با یک کراوات، شال گردن، شال سر و یا یک حوله تعویض شود. وقتی خم شدن مورد نیاز است، تنها یک کمربند پارچه‌ای با بسته شدن حلقه می‌تواند جایگزین کافی شود.

 

 

تنظیم کننده: معصومه (مینا) حسینی  

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید
محصولات مرتبط