همه چیز راجع به مت یوگا 

همه چیز راجع به مت یوگا 
 ۱۳۹۹/۱۰/۲ | ۱۳:۰۶ امتیاز:
خلاصه این مطلب: به طور معمول، لباس سفید برای انجام ورزش یوگا مورد استفاده قرار می گیرد، که به دلیل رعایت اصول بهداشتی و جلوگیری از کثیف شدن لباس، استفاده از مت یوگا، اهمیت ویژه ای پیدا می کند. استفاده از زیرانداز برای همه ورزشکاران، از مبتدی تا حرفه ای امری بدیهی محسوب می گردد.
فهرست عناوین
1 تاریخچه مت یوگا
2 مت یوگا چیست؟ 
3 مزایای استفاده از مت یوگا
3-1 مت یوگایی خریداری کنید که هیچ لغزندگی نداشته باشد
3-2 مت یوگا باید نرم باشد و دارای قطر مناسبی باشد
3-3 سموم زیراندازها را جدی بگیرید
3-4 مت یوگا باید سبک و نرم باشد
3-5  کیفیت را فدای قیمت کمتر نکنید
3-6 مت یوگا را مناسب با سلیقه خود خریداری کنید
4 اندازه و ضخامت مت یوگا
5 نکاتی برای خرید مت یوگا
5-1 لاستیک
5-2 موقعیت فوم را امتحان کنید
5-3 مواد سمی را در ذهن داشته باشید
5-4 مت سبک انتخاب کنید
5-5 از هزینه کردن نترسید
5-6 از هزینه کردن نترسید
5-7 ضخامت
5-8 طول
5-9 چسبندگی
6 چگونه مت یوگا را بشوریم؟
6-1 چگونه در منزل اسپری تمیز کننده مت یوگا بسازیم؟
7 انواع جنسهای مت یوگا
7-1 فوم PVC پی وی سی (Polyvinyl Chloride )
7-2 فوم EVA ایی وی ای (Ethylene Vinyl Acetate )
7-3 فوم TPE تی پی ایی ( Thermal Plastic Elastomer )
7-4 فوم TP تی پی ( Thermal Plastic )
7-5 فوم PER پی ای ار ( Polymer Environmental Resin )
7-6 فوم NBR ان بی ار ( Nitrile Butadiene Rubber )
7-7 فوم PU یا لاستیک طبیعی ( Natural Rubber )
7-8 نخی طبیعی ( Cotton )
7-9 مت یوگای حوله ای استپ دار 
8 انواع برندهای مت یوگا
8-1 مندوکا Manduka
8-2 پرانا Prana
8-3 جید Jade
8-4 گایام Gaiam
8-5 لایفورم Liforme
9 وسایل جانبی مت یوگا
9-1 برخی خواص کاور مت یوگا
9-2 انواع کاور مت یوگا
9-2-1 کیف مت (کاور مت)
9-22 بند مت یوگا
نتیجه گیری و جمع بندی

 

1-تاریخچه مت یوگا

تمرین یوگا در هند باستان در اصل بر روی چمن کوزا، روی زمین بدون پوشش و یا حتی یک فرش یا پوست گوزن یا ببر انجام می شد. با توجه به کمبود و هزینه این مت ها، آنها در حال حاضر به ندرت حتی در هند استفاده می شوند.
آنجلا فارمر یکی از معروف ترین و برجسته ترین اساتید یوگا می باشد. این مربی به مدت 40 سال ورزش یوگا را در جوانی کار می کرده است. فارمر عمل جراحی داشته که منجر شد دست ها و پاهایش هیچ گاه عرق نکنند. وضعیت سلامتی فارمر سبب نشد تا او دست از یوگا بکشد. در این وضعیت، مربیِ فارمر برای آنکه هنگام انجام تمرینات، بتواند انقباض لازم را داشته باشد، با سطل روی دست و پاهای او آب می ریخت. درحالیکه در مونیخ مشغول تعلیم و یادگیری بود، با یک لایه از فرش صنعتی نازک آشنا شد. این لایه فرش بهترین راه حل برای مشکل فارمر بود. هنگامی که به لندن بازگشت، مت یوگا یا همان لایه فرشی که در مونیخ پیدا کرده بود، مورد استقبال دانش آموزانش قرار گرفت. خوشبختانه پدر فارمر با صاحب شرکت این فرش صنعتی ملاقات کرد و اولین فروشنده ی مت های یوگا شد. با گسترش استفاده از مت یوگا توسط فارمر، این تشک تبدیل به ابدعی نو در درمان شد. چسبندگی مت باعث شد تا مراجعه به پزشک و درمان های پزشکی کاهش پیدا کند.
هنگامی که افراد غربی یوگا را شروع کردند، از پارچه های حوله یا کفپوش های چوبی روی کف چوبی استفاده می کردند.
مت های لاستیکی بهتر از ملافه های پلاستیکی هستند زیرا این ماده برای جلوگیری از افتادن کف های کفپوش روی کف های چوبی است. برای جلوگیری از لغزش دست ها و پاها روی مت های یوگا از قرار دادن آن ها در مقابل گرد و غبار، آب اجتناب کنید.
محصولات یوگای Hugger Mugger اولین مت یوگا را در سال های 1990 را تولید کردند. در سال 2002، نخستین ماتریس “آگاه ساز” توسط EcoYoga ساخته شد و از طریق Yogamatters در بریتانیا فروخته شد.

2-مت یوگا چیست؟

نمی‌توان اهمیت زیرانداز ورزشی در انجام حرکات هوازی را نادیده گرفت. زیرانداز ورزشی برای انواع تمرینات هوازی خوابیده و نشسته، تمرین‌های مخصوص یوگا، ایروبیک و پیلاتس و هر نوع تمرینی که نیاز به سطح نرم، صاف و تمیز دارد، مناسب هستند و باعث افزایش کیفیت و ایمنی تمرینات شما خواهند شد. پانزده سال پیش، تنها یک نوع مت ورزشی وجود داشت که از PVC تولید می شد و تنها انتخاب شما رنگ های بنفش یا آبی بود. امروزه مت‌های ورزشی با توجه به هر نوع سلیقه ای وجود دارد. زیراندازهای ورزشی در انواع، رنگ‌ها و ابعاد مختلف تولید می‌شوند که دارای تنوع زیادی در رنگ، طرح، ضخامت، ابعاد و جنس فوم هستند. مت ورزشی یکی از مهم ترین لوازم در بسیاری از رشته‌های ورزشی است و می‌تواند تاثیر زیادی در رغبت ورزشکار به انجام تمرینات خود داشته باشد. بنابراین سعی کنید در هنگام خرید مت یا زیرانداز ورزشی، رنگ و طرح مورد علاقه خود را درنظر بگیرید.

 فراتر از رنگ و طرح که بر انتخاب شما خیلی تأثیر می گذارد، لازم است مت ورزشی شما را در مکان خود ثابت نگه دارد و در عین حال برایتان قابل حمل و راحت بوده و همچنین برای نگهداری فضای کمی را اشغال نماید.
مت یوگا، از فوم های نرم، کاملا بهداشتی و با کیفیت ای وی آ (eva) تولید و عرضه می گردد. تنوع و ترکیب رنگ بالای این محصولات ورزشی، هر سلیقه ای را تحت پوشش خود می گیرد. انعطاف پذیری و نرمی محصولات، راحتی و آسایش ورزشکار در هنگام انجام تمرین های یوگا را با خود به دنبال دارد. تولید آجر و مت یوگا، از مواد اولیه کاملا بهداشتی و استاندارد صورت می گیرد. به همین سبب، فاقد هر گونه مواد حساسیت زا و سمی در بافت خود می باشد. همچنین این محصولات با محیط زیست سازگاری کامل دارند. قابلیت شستشو و نظافت این محصولات نیز از انتشار بیماری های پوستی جلوگیری به عمل می آورد. وزن مناسب آجر و مت یوگا، جابجایی و حمل آن را به سادگی فراهم می سازد. این محصولات بر اساس استاندارد های روز به مرحله تولید رسیده است. ضخامت و تراکم مناسب تشک یوگا، در میزان راحتی کاربرد تاثیر مستقیم دارد. کشش زیرانداز یوگا با توجه به بافت آن معین می شود. آجر و مت یوگا به علت استفاده از مواد اولیه با کیفیت و مرغوب در بافت خود، از دوام و استحکام بسیار مطلوبی برخوردار می باشند. چسبندگی مناسب و مطلوب مت یوگا، از لغزش و سر خوردن ورزشکار پیشگیری می کند. استفاده از زیرانداز یوگا آسیب های احتمالی، ایجاد زخم در پاها و دردهای مفاصلی را بشدت کاهش می دهد. بهره بردن از مت یوگای باکیفیت، ارتقای عملکرد و راندمان ورزشکار را با خود به همراه دارد. پس از انجام حرکات و تمرین ها، مت یوگا را به راحتی می توان جمع نموده و با استفاده از کاور مخصوص خود به هر مکانی حمل کرد. فوم بکار رفته مناسب در این محصول، فشار وارده شده به بدن را حین انجام ورزش یوگا به حداقل می رساند. نرمی و لطافت تشک یوگا نیز یکی از خصوصیات قابل توجه آن به شمار می رود. عدم جذب تعریق و رطوبت از دیگر ویژگی های تاثیر گذار مت یوگا می باشد. 

3-مزایای استفاده از مت یوگا

به طور معمول، لباس سفید برای انجام ورزش یوگا مورد استفاده قرار می گیرد، که به دلیل رعایت اصول بهداشتی و جلوگیری از کثیف شدن لباس، استفاده از مت یوگا، اهمیت ویژه ای پیدا می کند. استفاده از زیرانداز برای همه ورزشکاران، از مبتدی تا حرفه ای امری بدیهی محسوب می گردد. در صورت عدم استفاده از تشک یا زیرانداز، به دلیل تماس بدن با سطح زمین، امکان بروز حادثه برای ورزشکار، بسیار محتمل است. بروز کمر درد، درد مفاصل و ایجاد زخم در زانوها بسیار ممکن است، که با استفاده از تشک مخصوص یوگا، این آسیب ها به حداقل می رسد. برای جلوگیری از آسیب های احتمالی، داشتن مت یوگا بسیار مفید و مناسب خواهد بود. استفاده از تشک برای انجام ورزش یوگا، به منزله حریم خصوصی برای هر فرد به شمار می رود، چرا که زیرانداز هر فرد به دلیل اهمیت و توجه به مسایل بهداشتی کاملا شخصی محسوب می شود. برای انجام دادن مطلوب فرم ها و حرکات ورزش یوگا، بکارگیری زیرانداز مناسب و دارای چسبندگی بالا، برای جلوگیری از لیز خوردن، بسیار حایز اهمیت است. برای انجام حرکات و تمرینات هوازی، قرار گرفتن به حالت نشسته برای افزایش بهبود عملکرد ضروری می باشد. انجام این کار با تهیه یک مت یوگا به راحتی ممکن می شود. جابجایی و حمل مت یوگا نیز به سادگی صورت می گیرد. پس از انجام تمرینات، زیرانداز مربوطه را به شکل رول جمع کرده و در کاور مخصوص گذاشته و به سهولت جابجا می کنیم . به طور خلاصه می توان گفت مزایای مت یوگا عبارتند از: 

از دست ندهید! خرید انواع مت یوگا

3-1 مت یوگایی خریداری کنید که هیچ لغزندگی نداشته باشد

لغزندگی مت یوگا در دوحالت تعریف می شود.
•    پای ورزشکار حین ورزش روی مت یوگا لیز می خورد
•    مت یوگا روی زمین تکان می خورد و ثابت نیست.
لغزندگی مت یوگا مهم ترین عاملی است که هنگام خرید مت یوگا باید به آن توجه کنید. اما اگر نتوانستد مت یوگایی تهیه کنید که هیچ لغزندگی ندارد، می توانید از گچ برای جلوگیری از لغزندگی مت یوگا استفاده کنید.

3-2 مت یوگا باید نرم باشد و دارای قطر مناسبی باشد

ورزش هایی که به در آن ورزشکار به طور مستقیم با سطح زمین در تماس است، می تواند به عضلات و مفاصل ورزشکار آسیب های جدی وارد کند. برای جلوگیری از صدمات این گونه ورزش ها، حتما باید از زیرانداز استفاده کرد. ورزش یوگا نیز یکی از آن ورزش هایی است که می تواتد اندام ورزشکار را تحت تاثیر قرار دهد و صدمات جبران ناپذیری به ورزشکار وارد کند. به همین دلیل استفاده از مت یوگا ، یکی از ضروریات ورزش یوگا می باشد. زمانی که برای خرید مت یوگا اقدام می کنید، حتما از نرم بودن مت اطمینان حاصل کنید. درصورتی که مت تهیه شده سفت و سخت باشد، بدن شما می تواند آسیب ببیند. قطر مت یوگا نیز باید مناسب باشد. توجه داشته باشید که منظور از قطر مناسب برای مت یوگا، خرید مت یوگا با بیشترین قطر موجود نیست. بلکه شما باید از فروشنده قطر مناسب مت برای ورزش موردنظر خود را پرس و جو کنید.

3-3 سموم زیراندازها را جدی بگیرید

یکی از دلایل استفاده از زیرانداز یوگا، بهداشتی نبودن کف زمین می باشد. گاها مت یوگا از نوعی پلاستیک ساخته می شود که خود دارای سموم بسیاری است و می تواند موجب شکل گیری سرطان در ورزشکار شود. لطفا زیراندازی تهیه کنید که کمترین سموم را در مواد اولیه خود داشته باشد.

3-4 مت یوگا باید سبک و نرم باشد

یکی از مهم ترین ویژگی های مت یوگا، وزن مت می باشد. استاندارد تعریف شده برای مت یوگا 2 کیلوگرم است. مت یوگایی که بیش از 2 کیلوگرم وزن داشته باشد، حتی اگر تمامی نکات مثبت دیگر را داشته باشد، از استاندارد خارج است و توصیه می شود که به هیچ وجه خریداری نشود.

3-5 کیفیت را فدای قیمت کمتر نکنید

یکی از دلایلی که هموطنان ما به خرید مت ارزان قیمت روی می آورند ، عدم آگاهی کافی از مضررات این گونه مت ها می باشد. این نکته را همواره در نظر داشته باشید که یکبار هزینه کردن برای خرید یک محصول برای چندین سال، بهتر از هرسال خرید همان محصول با قیمت کمتر است. مت یوگا ارزان قطعا کیفیت استاندارد و موردنظر ما را ندارد و خیلی زودتر از موعد ما را مجبور به هزینه کردن مجدد می کند. مت یوگای ارزان قیمت نه تنها ضرر مالی به ما خواهد زد، بلکه ممکن است صدمات جانی نیز به ما وارد آورد.

3-6 مت یوگا را مناسب با سلیقه خود خریداری کنید

مت یوگا یکی از مهم ترین لوازم ورزش یوگا است و می تواند تاثیر زیادی در رغبت ورزشکار به انجام تمرینات خود داشته باشد. بنابراین سعی کنید در هنگام خرید مت یوگا، رنگ و طرح مورد علاقه خود را درنظر بگیرید.

4-نکاتی برای خرید مت یوگا

اکنون که تصمیم گرفته اید تا وارد جامعه یوگا شوید یا مت یوگا جدید خود را بخرید جالب است که بدانید در مت یوگا باید دنبال چه چیزی باشید که از ورزش یوگا بیشترین بهره را ببرید. ین که چگونه مت یوگا خود را انتخاب کنیم یکی از معضلات همیشگی علاقه مندان یوگا است. اول از همه باید بدانیم که مت یوگا مثل کفش برای یوگی ها می‌باشد، پس اگر قیمت بالایی برای آن پرداخت میکنید اشتباه بزرگی‌نکرده اید ،مت یوگا بهترین دوست شما است و همیشه از شما نگهداری می‌کند  اولا انتخاب مدل مت یوگا بستگی به سبک‌ یوگایی که شما تمرین می‌کند دارد. بعضی از سبک ها به شدت آرام‌ هستند و شاید حتی با یک‌مت کتان هم کار شما راه بیفتد و‌بعضی ها مثل آشتانگا و وینیاسا احتیاج به مت های حرفه ایی و کم لغزش داشته باشند. همینطور وزن مت بسیار مهم هست، مت ها از ۱ تا ۱۰ میلیمتر قطر می‌توانند داشته باشند پس بسته به نوع تمرین یوگا باید قطر مت انتخاب شود. لازم به ذکر است، مت های مسافرتی یا تراولینگ که تا می‌شوند وجود دارند، و‌همینطور اگر پیاده به کلاس میروید مت نازکتری می‌توانند انتخاب کنید البته اگر‌مشکل زانو ندارید

4-1 لاستیک

هیچ چیزی بدتر از لیز خوردن در حین انجام یوگا نیست. پس وقتی مت یوگا میخرید به لاستیک آن دقت کنید. آیا دستان شما روی آن سر میخورد؟ اگر این طور است این مت شما نیست. اگر آماتور هستید مطمئن شوید که مت شما ضخامت کافی داشته باشد.در هنگام شروع یوگا تقویت قدرت زمان میبرد و به همین دلیل مت این کار را برای شما انجام میدهد. برای افراد تازه کار مت باید ضخیم تر باشد تا به تدریج قدرت مفاصل و ماهیچه ها را تقویت کره و از مصدوم شد جلوگیری کند.

4-2 موقعیت فوم را امتحان کنید

اگر لایه های تشکیل دهنده یوگا عالی باشند باید مطمئن شوید که حرکت سلام بر خورشید را روی یک فوم بزرگ انجام نمی دهید. فوم دار بودن زیاد مت، مت را از حالت ورزشی خارج میکند.

4-3 مواد سمی را در ذهن داشته باشید

برخی از مت های یوگا پر از PVC های سمی و سرطان زا درجه 2 هستند. پس دنبال مت های بدون PVC و یا ساخته شده از مواد PVC عاری از مواد سمی و درجه 1 بگردید. پلاستیک های طبیعی بسیار مناسب تر می باشند.

4-4 مت سبک انتخاب کنید

همانطوریکه لایه های تشکیل دهنده مت یوگا بسیار مهم هستند، برای تعادل، وزن تقریبی تا 2 کیلوگرم برای یک مت یوگا مناسب است.

4-5 از هزینه کردن نترسید

مت های با کیفیت اکثراَ مت هایی با قیمت های خیلی ارزان نیست. صرفه جویی بیش از حد باعث تکرار خریدن مت یوگا می شود زیرا مت های خیلی ارزان بسیار نازک و شکننده بوده و از مواد درجه 2 و درجه 3 تولید میشوند.

4-6 ضخامت

ضخامت یک مت استاندارد بین 6 تا 8 میلی متر می باشد که در حین اتصال به زمین احساس امنیت به شما میدهد. بدیهی است مت های نازک تر از 6 میلی متر، مت های مسافرتی هستند و برای ورزش یوگا اصلا مناسب نیستند.

4-7 طول

مت های استاندارد از مساحت 60 * 170 برخوردار می باشند.

4-8 چسبندگی

مت چسبناک از لیز خوردن حین حرکت جلوگیری می کند. مت های ساخته شده از PVC  بیش از حد چسبندگی دارند و برخی حتی از رویه های پارچه ای استفاده میکنند تا دست ها در جای خود بمانند. مت های محافظ محیط زیست اغلب حد اقل لیز خوردگی را داشته و از لاستیک ضد لیز خوردگی استفاده می کنند.

5-اندازه و ضخامت مت یوگا

مت یوگا به طور طبیعی 6 فوت (180 سانتی متر) طول دارند و دارای عرض 2 فوت (61 سانتی متر) هستند . متهای یوگا از نظر ضخامت از سبک 116 اینچی (2 میلی متر)  تا 18 اینچ (3 میلی متر) و نهایتا تا 14 اینچ (6 میلی متر) برای عملکرد بالا و یا متهای نرم برای درمان یوگا استفاده می‌کنند.
ضخامت مت یوگا ارتباط نزدیکی با میزان راحتی آن دارد. استفاده از مت های نازک ممکن است در طول انجام حرکات یوگا باعث آسیب رساندن به زانوها شوند. استفاده از مت های یوگای ضخیم ممکن است) در برخی موارد ضخامت های 1.4 اینچی دارند) می تواند ارتباط شما با زمین را کم کرده و در برخی حالات، مثلاً حالت درخت، پایداری شما را کاهش دهند.
 مت یوگای استاندارد در حدود 1.8 اینچ ضخامت دارد در حالیکه مت های ضخیم تر تا 1.4 اینچ ضخامت دارند. مت های نازک یوگا که به عنوان مت های یوگای مسافرتی هم نامیده می شوند و دارای 1.16 اینچ ضخامت هستند نیز موجود می باشند. این مت ها به راحتی تا می شوند و وزن زیادی ندارند و می توان آن ها را به سهولت در چمدان جای داد. 
 در نظر بگیرید که چه میزان فضا برای نگهداری مت یوگای خود دارید، قابل حمل بودن مت یوگا چقدر مهم است، آیا نقاط حساس بدن شما در آسایش هستند و نیز قادر به احساس یک ارتباط مستقیم با زمین هستید و یا نه. 
اگر مکان کوچکی دارید و داشتن لایۀ کمی در زیر پا را ترجیح می دهید مت های استاندارد  با ضخامت 1.8 اینچ را خریداری نمایید. 
اگر قصد حمل کردن آن را نداشته و تمایل به لایۀ بیشتری دارید، مت یوگا با ضخامت 1.4 اینچ را انتخاب کنید. 
و اگر باید قادر به بسته بندی مت یوگا در چمدان و جایجایی آن باشید، مت یوگای مسافرتی با ضخامت 1.16 اینچ مناسب شما است.

6-انواع جنسهای مت یوگا

همان طور که می دانید انواع مت یوگا در رنگها و ابعاد مختلفی تولید می شوند که تنوعی زیادی در رنگ، طرح، ضخامت، ابعاد و جنس فوم آن دارد.حتما شما هم در باشگاه یوگای خود یا از فروشنده های این نوع محصول عباراتی همچون PVC ، TPE ، EVA و غیره را شنیده اید ، حال آنکه اکثر فروشنده های لوازم یوگا و حتی مربیان این رشته تفاوت این نوع متریال را نمی دانند و در برخی موارد با توصیه ها  و مشورت ها ناآگاهانه موجبات سردگمی علاقمندان و هنرجویان یوگا و تمام کسانی که قصد استفاده از این محصول را دارند می شوند.

6-1 فوم PVC پی وی سی ( Polyvinyl Chloride )

لاستیکی با موارد استفاده نامحدود است, در شرایط حاضر یکی از ارزشمندترین محصولات صنعت پتروشیمی است. به طور عمومی بیشتر از 50% از پی وی سی ساخت بشر در ساختمان سازی استفاده می‌شود . این نوع فوم یا همان PVC رایج ترین نوع فوم مت موجود در بازار است و به علت فراوانی مواد اولیه و هزینه تولید پایین بسیار مورد توجه تولیدکنندگان و خریداران است.متاسفانه تولید روزافزون این محصول صدمات غیر قابل جبرانی به محیط زیست می زند.

  • قیمت پایین و اقتصادی
  • چسبندگی مناسب به سطوح
  • وزن نسبتا زیاد
  • پوسته پوسته شدن بعد از مدتی
  • دارای مواد سمی و آلرژیک
  • غیر قابل بازیافت

خرید مت یوگا پی وی سی pvc

6-2 فوم EVA ایی وی ای ( Ethylene Vinyl Acetate )

این نوع فوم یکی از پرکاربرد ترین مواد در تولیدات است برای مثال در صنعت محصولات پزشکی برای تولید فوم آتل بندی و ارتوپدی، گردنبندهای طبی، کفش های طبی ، در صنعت بسته بندی برای تولید فوم بسته بندی در ورزش و ماکت سازی برای تولید انواع محصولات ورزشی از جمله کفپوش های ورزشی مانند تاتامی، مت یوگا و تشک ژیمناستیک، محافظ های بدن ورزشکار، اسباب بازی و ماکت های کودکانه، در صنعت خودروسازی برای تولید نوارهای آب بندی و صندلی ها، کفپوش ماشین، خط بالای شیشه ها و.. در صنعت ساختمان سازی برای تولید فوم سایلنت، واشرهای فومی، درزگیرها و عایق های صوتی و حرارتی از این فوم استفاده می شود. این نوع مت توسط اکثر تولید کنندگان فوم در ایران تولید می گردد و از کیفیت و قیمت پایینی برخوردار است و برای سود دهی بیشتر از مواد ترکیبی استفاده می کنند و فوم eva خالص نیست . کارشناسان استفاده از این نوع مت یوگا را برای افراد مبتدی، نیمه حرفه ای و حرفه ای پیشنهاد نمی دهد به جز در مواردی که قصد دارید یوگا یا پیلاتس را فقط امتحان کنید و بعد از مطمئن شدن آن را به صورت جدی دنبال کنید یا از آن صرفا به عنوان زیر انداز استفاده کنید.

  • قیمت فوق العاده پایین
  • چسبندگی مناسب
  • وزن بسیار سبک
  • قابل بازیافت
  • غیر قابل شستشو
  • دوام پایین و پاره شدن

خرید مت یوگا ای وی ای eva

6-3 فوم TPE تی پی ایی ( Thermal Plastic Elastomer )

در سال های اخیر، تولید فوم  TPE  بیشتر و بیشتر شده است، در بسیاری از زمینه های حفاظت از محیط زیست و  صرفه جویی در انرژی، TPE به تدریج جایگزین PVC می شود. TPE می تواند بازیافت و استفاده مجدد شود.فوم  TPE با وجود ویژگی قابل بازیافت بودن و دوام بیشتر امروزه مورد توجه مشتریان قرار  گرفته .

  • قیمت مناسب و مقرون به صرفه
  • قابل شستشو
  • قابل بازیافت
  • وزن بسیار سبک
  • چسبندگی عالی
  • عدم وجود مواد سمی

خرید مت یوگا تی پی ای tpe

6-4 فوم TP تی پی ( Thermal Plastic )

در سال های اخیر، تولید فوم  TP  بیشتر و بیشتر شده است و به نوعی جایگزین مت های PVC گشته .در این بین نوعی فوم تولید شد که ترکیبی بین فوم TPE و فوم PVC می باشد که وزن و قیمت مت های PVC و دوام مت های TPE را به ارث برده است که به آن فوم TP گفته می شود که به علت دوام بالا  بیشتر مناسب تجهیز باشگاه ها میباشد 

  • قیمت مناسب و مقرون به صرفه
  • قابل شستشو
  • دوام و ماندگاری بالا
  • قابل بازیافت تا ۸۰ درصد
  • وزن نسبتا زیاد
  • چسبندگی مناسب
  • عدم وجود مواد سمی

6-5 فوم PER پی ای ار ( Polymer Environmental Resin )

این نوع فوم کاملا بر پایه فوم PVC ساخته و تولید می شود و تفاوت آن در ترکیب شیمیایی به کار رفته در آن است که از مواد سمی کمتری استفاده شده و دوام بیشتری دارد.این نوع فوم در ایران تولید نمی شود و واردات آن هم به دلیل عدم توجیح اقتصادی انجام نمی شود.

  • قیمت بالا
  • چسبندگی مناسب به سطوح
  • وزن نسبتا زیاد
  • پوسته پوسته شدن بعد از مدتی
  • عدم وجود مواد سمی
  • غیر قابل بازیافت

خرید مت یوگا پی ای ار per

6-6 فوم NBR ان بی ار ( Nitrile Butadiene Rubber )

لاستیک های NBR در برابر روغن ها، حلال ها، آب، نمک ‌ها، ترکیبات آلیفاتیک، صابون ها و اغلب مواد غذایی مقاوم هستند، همچنین مقاومت خوبی در برابر متورم شدن در حالت غوطه ور در روغن های معدنی دارند.در ضمن این لاستیک ها مقاومت خوبی در مقابل اوزون و تابش اشعه UV دارند.این نوع فوم بیشتر برای مت های پیلاتس و ایروبیک که به ضخامت بیشتر ( 10 میل و بالاتر ) نیاز دارند کاربرد دارند.کارشناسان استفاده از این مت را به کسانی که پیلاتس کار می کنند یا درچار آسیب دیدگی و مشکل در مفاصل خود هستند و همین طور عزیزانی که از وزن بالایی برخوردار هستند پیشنهاد می دهند.

  • قیمت مناسب
  • چسبندگی مناسب به سطوح
  • وزن نسبتا پایین
  • پوسته پوسته شدن بعد از مدتی
  • عدم وجود مواد سمی
  • غیر قابل بازیافت

خرید مت یوگا ان بی ار nbr

6-7 فوم PU یا لاستیک طبیعی ( Natural Rubber )

این نوع متریال خالص ترین نوع مواد استخراج شده از طبیعت میباشد که در آن کوچکترین ماده یا ترکب شیمیایی استفاده نمی شود و به صورت صد در صد از طبیعت استخراج می شود و کوچکترین ضرری به محیط زیست وارد نمی کند. این نوع فوم یا لاستیک معمولا از ترکیبات صمغ درختان تولید می شود و اکثر برندهای معتبر تولید مت در چهان همانند JADE و MANDUKAاز این نوع لاستیک در تولید مت های خود استفاده می کنند

  • قیمت فوق العاده بالا
  • کاملا دوستدار محیط زیست
  • قابل بازیافت
  • قابل شستشو
  • وزن نسبتا زیاد
  • دوام فوق العاده بالا (عمری)

خرید مت یوگا پی یو pu

6-8 نخی طبیعی ( Cotton )

این نوع متریال هم همانند لاستیک طبیعی کاملا بدون دخالت مواد شیمیایی و مصنوعی ساخته می شود و از ترکیبات نخ الیاف طبیعی و چسب گیاهی با تار و پودی مشخص ساخته میشود . این نوع مت بیشتر در هندوستان و به صورت دستی و با الیاف بامبو تهیه می شود و قیمت بالایی دارد.

  • قیمت فوق العاده بالا
  • کاملا دوستدار محیط زیست
  • قابل بازیافت
  • قابل شستشو
  • وزن نسبتا زیاد
  • دوام فوق العاده بالا (عمری)

خرید مت یوگا نخی طبیعی Cotton

6-9 مت یوگای حوله ای استپ دار

زیرانداز یوگا مدل حوله ای دارای طراحی مناسب است که در عین‌ حال از وزن سبکی نیز برخوردار است. استفاده از زیرانداز یوگا حوله ای با جلوگیری از تماس مستقیم با زمین از مشکلات بهداشتی نیز می کاهد. این زیر انداز حوله ای در ابعاد و بسته‌بندی مناسب عرضه می‌گردد . مت حوله ای یوگا از فشارهای اضافی به عضلات جلوگیری می‌کند و از آسیب‌دیدگی ورزشکاران جلوگیری می‌کند. مزیت مت یوگا حوله ای، پایداری و جلوگیری از سرخوردن روی سطوح است. این مت حوله ای دارای جنس اعلا، ضخامتی  مناسب و قابل شستشو نیز می‌باشد. انتخاب این زیرانداز حوله ای انتخاب مناسب برای استفاده روزانه و ورزش در هر شرایطی خواهد بود. برای انجام ورزش یوگا و پیلاتس با این حوله سطحی نرم و راحت را فراهم می کنید.

  • جنس درجه یک همراه با یک کاور رایگان
  • وزن و اندازه مناسب جهت جابجایی
  • وزن تقریبی : ۵۲۰ گرم
  • اندازه : ۶۱ × ۱۷۳ سانتی متر
  • پارچه آنتی باکتریال و ضد تعریق
  • قابل شستشو با دست یا ماشین لباسشویی
  • استپ ها پلاستیکی برای چسبندگی بیشتر
  • چسبندگی بسیار بالا روی تمامی سطوح
  • جایگزین مناسب مت های عمومی باشگاه

خرید مت یوگا حوله ای استپ دار

7-چگونه مت یوگا را بشوریم؟

چگونه مت یوگا را بشوریم؟

شستن مت یوگا هر چند ماه یکبار لازم است نه به این دلیل که عمر مت را زیاد میکند بلکه مانع تولید بوی بد و انتقال باکتریها می شود . اگر هر روز یوگا میکنید مت خود را ماهی یکبار بشویید بویژه با آب گرم!
اگر مت یوگا شما در حال پوسته پوسته شدن یا تکه تکه شدن است یعنی باید مت خود را تعویض کنید .چرا که مت یوگا هم مانند دیگر لوازم شخصی، یک کالای مصرفی است و استفاده طولانی مدت از آن غیر ممکن بوده و توصیه نمی شود.
۱- ابتدا مت را خیس کنید
۲- کمی مایع ظرفشویی را با آب ولرم ترکیب کنید و درلگن یا وان بریزید.(هر چهار لیتر یک و نیم قاشق مایع ظرفشویی کافیست)
 ۳- مت یوگا را در آب فرو برید تا حدیکه آب بالاتر مت باشد و چند دقیقه بماند.
 ۴- حالا با یک دستمال نخی به ارامی هر دو طرف مت را بشویید.
 ۵- آب داخل وان (سینک یا لگن) را خارج کرده، مت را با آب ولرم آب بکشید و مجدد داخل وان را آب بریزید و مت را در آن فرو برید .
 ۶- اگر آب بعد ازیک دقیقه آلوده شد یعنی مت شما مجدد نیاز به شستشو دارد.
 ۷- پس از شستن مت را تکان داده و روی لبه ای که تیز نباشد(خط نیندازد) آویزان کنید تا خشک شود.
 ۸- اگر میخواهید مت را در وان بشویید بقدر نیاز آب را استفاده نمایید تا از هدر رفتن آب جلوگیری شود.

7-1 چگونه در منزل اسپری تمیز کننده مت یوگا بسازیم؟

چگونه در منزل اسپری تمیز کننده مت یوگا بسازیم؟

حتما برای شما هم پیش اومده تا بعد از انجام چند جلسه یوگا با کثیفی یا بوی نا خوشایند از مت یوگا مواجه شده باشید.معمولا برای تمیز کردن و معطر کردن مت یوگا از اسپری هایی با نام اسپری تمیز کننده مت یوگا یا خوشبو کننده مت استفاده می شود که علاوه بر اینکه قیمت بالایی دارند کارایی زیادی هم ندارند.امروز در دانش یوگا می خواهیم به شما آموزش بدیم چگونه خودتون در منزل با کمترین هزینه یکی از این اسپری ها رو بسازید.با ما همراه باشید…
 مواد مورد نیاز:
۱- قوطی اسپری خالی
۲- اب مقطر
۳- سرکه سفید
۴- اسانس گیاهان معطر
۵- دستمال تمیز
 
داخل یک قوطی اسپری اب را با نسبت سه چهارم، سرکه یک چهارم و اسانس گیاهان معطر(برای خرید انواع اسانس معطر اینجا کلیک کنید) چند قطره به دلخواه( مثل لوندر، چای سبز ،لیمو و…) بریزید و تکان دهید.
بعد از هر بار تمرین میتونید این محلول رو اسپری کنین و بعد با دستمال نمدار پاک کنید.
•    نکات قابل توجه:
۱. سعی کنید هر بار مقدار کمی ازین محلول را اماده کنید (مثلا برای مصرف یک هفته) زیرا بمدت طولانی مدت نمیتوان انرا نگه داشت.
۲. ترکیب سرکه فقط برای مت های پی‌وی سی توصیه می شود. چنانچه مت دیگری دارید از الکل به جای سرکه استفاده نمایید.
۳. استفاده از این محلول برای متهایی که مدت زمان زیادیست کثیف مانده اند. پیشنهاد نمیشود چرا که ممکن است با فشار دادن دستمال روی مت الودگیها بیشتر تثبیت شوند. دراین صورت بهتر است مت را بشویید و از آن به بعد با این محلول تمیز نمایید.

8-انواع برندهای مت یوگا

8-1 مندوکا Manduka :

کمپانی مندوکا یا همان قورباغه معروف احتیاج به معرفی ندارد. مت هایش از ۴۰-۱۴۵ دلار می‌رسد. و این را بگوییم که مت پرو PRO مشکی این کمپانی ضمانت عمری دارد. یعنی اگر تا آخر عمر شما اتفاقی برای مت بیافتد، برایتان عوضش می‌کنند البته این مت ۱۱۰-۱۵۰ دلار هست و در سایزهای متفاوت قابل تهیه است. البته این رو هم بگوییم که اگر یوگای بیکرام یا آشتانگا با عرق ریزی شدید انجام میدهید احتمال لیز خوردن روی تمام مت های مندوکا است حتی مشکی چون آنها از رابر و پی وی سی هستند و قابلیت جذب رطوبت مثل آب و عرق را ندارند، حتما از حوله های زیبای مندوکا که تا حدود ۶۰ دلار هستند باید تهیه کنید. همینطور مندوکا مت های بسیار نازک ضد لغزندگی برای سفر یوگی ها دارد که رنگ‌های زیبایی دارند. باید بگوییم که مت های مندوکا قابل تجزیه در طبیعت هستند و باز هم این یک‌ نکته بسیار خوب برای این کمپانی محسوب میشود. خلاصه هر چی ازشون بگیم کم گفتیم. 

مت یوگا مندوکا Manduka

8-2 پرانا Prana:

این‌کمپانی در آمریکا است و تمام سعی خود را برای به‌وجود آوردن یک محصول طبیعت پسند انجام داده. مت های این کمپانی تجزیه پذیر هستند و بسیار بوی‌ خوبی می‌دهند، پس نگران طبیعت نباشید ،البته این کمپانی محصولات خیلی بیش‌تر از مت یوگا دارد با این حال، یکی از بهترین مت های یوگا را در اختیار مصرف کنندگان میگذارد. این مت یک‌مقدار بلندتر و پهن تر از مت های دیگر در بازار است و در نتیجه سنگین تر. که آپشن‌خوبی برای افراد قدبلند به حساب می آید وقتی روی مت خشک است بسیار خوب می‌توان یوگا کرد ولی به محض خیس شدن لیز خوردن شروع میشود. بسیار با دوام‌هست و عمر آن برای کسی که هر روز یوگا می‌کند نزدیک به‌ پنج سال است. دو‌مدل از مت های این کمپانی جزو بهترین مت ها قرار گرفتند. سری prana eco mat  و سری prana revolutionm مت های این کمپانی بین ۵۰-۹۰ دلار هستند.

 

8-3 جید Jade :

این شرکت تخصصی مت یوگا و وسایل مربوط به یوگا تولید می‌کند. این کمپانی آمریکایی هست و بنیانگذارش یک وکیل محیط زیست بوده است. پس محیط زیست برای این کمپانی الویت محسوب میشود. این کمپانی از رابر طبیعی استفاده می‌کند و جالب اینکه برای هر مت یوگا که تولید میشود یک‌درخت میکارد و‌جنگلکاری می‌کند. محصولات این کمپانی در آمریکا تولید میشود تا به اقتصاد کشور کمک کند. این کمپانی عضو بسیاری از سازمان های محیط زیستی هست و‌کمک های بسیاری به محیط زیست و‌سلامت زمین می‌کند. یکی از پر فروشترین محصولات آنها سری هارمونی می باشد. مت های جِید بین ۶۰-۱۲۴ دلار هستند که مت مورد نظر ما که از همه مت های این کمپانی بهتر است ۷۴.۹۵ دلار میباشد.در ضمن این نکته را باید ذکر کنیم، عمر این مت ها به دلیل طبیعی بودنشان آنچنان طولانی نیست، بین ۳-۵ سال و اینکه وقتی خیس می‌شوند لغزنده می‌شوند پس آنچنان برای سبک های آشتانگا و‌ وینیاسا پیشنهاد نمی‌شود. ولی برای قیمت و جنسی که دارد خوب‌ کار می‌کند. باید بگوییم این مت یوگا در رده سوم یا حتی چهارم در لغزندگی‌هست پس زیاد نمی‌شود به آن اعتماد‌ کرد.

مت یوگا جید Jade

8-4 گایام Gaiam  :

کلمه Gaiam به معنی‌مادر زمین. این‌کمپانی در کشور آمریکا در سال ۱۹۸۸ شروع به کار کرد و بسیار قوی ظاهر شده، به طوری که مت های بسیار مقاوم، ولی با ساختار پی وی سی تولید میکنه که قیمت آنها را کاهش می‌دهد. پس‌هدف آنها جذب مشتری هست که زیاد نمیخواهند خرج وسایل یوگا بکنند ولی‌ با این حال کیفیت براشون مهم هست.اگر دنبال یک مت ارزان هستید پس این مت بسیار به درد میخوره ولی اگر میخواهیم روی مت لیز نخورید و دوستدار محیط زیست هستید زیاد بهتون پیشنهاد نمیکنیم. متاسفانه بیش‌تر مت های داخل بازار ایران از همین جنس هستند و شاید حتی نازلتر از این ها که بعد از مدتی کار کردن پوسته پوسته می شوند. پس حتما‌قبل از خریدن مت آن را بو‌کنید و مطمئن شوید که بوی پی وی سی نمیدهد یا از فروشنده بپرسید یا به وبسایت برند رجوع‌کنید. 

مت یوگا گایام Gaiam

8-5 لایفورم Liforme  :

نسل جدید مت های یوگا لایفُرم هست که فقط و‌فقط مت یوگا دارد. liforme به معنی فُرم زندگی است این مت بسیار سازگار با طبیعت است و حدود نوزده سال برای تولید آن‌زحمت کشیده شده است. به هیچ وجه روی این مت لیز نمی خورید، بسیار زیبا هستند در رنگ های صورتی، طوسی، آبی، سبز، بنفش و قرمز وجود دارند. مدل مت ها سایز مسافرتی و معمولی است. مت معمولی دو سایز دارد و هر دو‌عرض بیش‌تری از مت های در بازار دارند. باید اضافه کنم مت های لایفرم همگی با کیف میآید و‌شما احتیاجی به خریدن کیف مت ندارید. این را هم باید اضافه کنیم که مت های لایفرم بر روی خود خطوطی دارند که به یوگی ها کمک می‌کنند تا جای دست و‌پا را در انجام حرکات گم نکنند، و یک‌چیز خوب دیگه این هست که اگر این خط ها را دوست ندارید می‌توانید موقع خرید حذف کنید. کاستی های این‌ مت بسیار کم هستند ولی به هر حال وجود دارند. اول قیمت بالای آن هست که تا ۱۴۰ دلار می‌رسد، و دو همینطور با اینکه این‌که عرق و آب را به خود جذب می‌کند، باکتری موجود در عرق بدنش شما هم جذب آن میشود پس باید حتما مطمئن خشک شدن آن بعد از تمرین باشید، سوم اینکه این مت مثل مت مشکی مندوکا گارانتی تمام عمر ندارد پس اگر خراب شد باید یکی دیگه بخرید ‌‌در آخر عمر این مت نسبت به مصرف آن به پنج تا ده سال می‌رسد. 

مت یوگا لایفورم Liforme

9-وسایل جانبی مت یوگا

اگر شما در ورزش یوگا حرفه ای باشید به طور قطع خواهید دانست که مت یوگا نیاز به محافظت و نگه داری دارد . در غیر این صورت در طی زمان، ممکن است کیفیت اولیه خود را از دست بدهد. یک کاور مت با کیفیت به شما این امکان را میدهد که بتوانید از مت یوگای خود به خوبی نگه داری کنید و همچنین حمل آن به جاهای مختلف برای شما آسان تر شود. 

9-1 برخی خواص کاور مت یوگا

1) مت یوگا با کاور مناسب مانع از کثیف شدن سریع هنگام جابجایی و تغییر محیط می‌شود.
2) مت یوگا با کاور محافظ تشک در برابر ذرات گرد و غبار، شوره و سایر آلاینده‌ها است و محافظ تشک از ساییده شدن است.

9-2 انواع کاور مت یوگا

کاور مت یوگا انواع مختلفی دارد و در جنس های مختلفی تولید و روانه بازار می شود، مانند:

  • عایق ضد آب
  • پارچه ای
  • طرح جاجیم (سنتی)
  • شمعی

انواع کاور مت یوگا

9-2-1 کیف مت (کاور مت)
9-2-1-1    کاور مت یوگا ضد آب 
کاور مت یوگا ضد آب گزینه ی مناسبی برای روزهای بارانی است که در حین رفت و آمد، مت شما خیس نشود و به راحتی قابل استفاده باشد. و همچنین در کل عایق مناسبی برای جلوگیری از کثیف شدن، گرد و غبار گرفتن و لکه و کثیفی است.
9-2-1-2 کاور مت یوگا پارچه ای
کاور مت یوگا پارچه ای زیبایی منحصر به فردی دارد و  در طرح ها و نقش های مختلفی تولید می شود. این نوع کاور قابل شستشو است و وزن کمی هم دارد و دارای گتر جمع شونده است. کاور مت پارچه ای یوگا در هر زمان و مکانی قابل استفاده بوده و به راحتی جمع می شود. طراحی این وسیله به گونه ای است؛ که لوازم کوچکی مثل حوله و حتی قمقمه نیز در کنار زیر انداز ورزشی جای می گیرند.
9-2-1-3 کاور مت یوگا طرح سنتی
کاور مت یوگا طرح سنتی، نوعی کاور مت تولید شده از پارچه های طرح سنتی است؛ که بسیار شیک می باشد.
البته پارچه های سنتی نیز به نوبه خود از لحاظ طراحی و رنگ آمیزی مختلف اند. هر کس با توجه به سلیقه و نیاز خود می تواند؛ خرید کاور مت یوگا طرح سنتی را به درستی انجام دهد.
9-2-1-4 کاور مت یوگا شمعی
کاور مت یوگا ترجیحا اگر از جنس شمعی تولید شود گزینه بهتری به شمار می رود زیرا، تخریب و آسیب پذیری کمتری را خواهد داشت. از نظر فروشنده لوازم ورزشی یوگا، بهترین نوع کاور مت باید از جنس شمعی تولید گردد زیرا:

  • محافظتی همه جانبه را شامل شده
  • در برابر سرما و گرما مقاوم تر است
  • با دوام بوده
  • حمل آسانی را داشته
  • سبکی نوین را ارائه می نماید
  • تنوع زیادی را شامل می شود
  • قابل ست شدن با سایر وسایل دیگر را خواهد داشت

9-2-2 بند مت یوگا
گاهی اوقات به جای کاور، کیف استفاده از بندهای یوگا مناسب است. برای مسافتهای کوتاه و حمل نکردن مت یوگا میتوانیم از بند مت یوگا استفاده کنیم و مثل کوله پشتی یا کیف روی شانه یا پشت قرار دهیم. 

بند مت یوگا

نتیجه گیری و جمع بندی

مت یوگا یک کنایه است. این وسیله نشان دهنده ی فضایی است که ذهن ما برای رهایی از هرج و مرج و اتفاقات غیر مترقبه و ناگوار زندگی آن را تجربه می کند.
مت یوگا، از ملزومات جدا نشدنی، مهم و تاثیر گذار ورزش یوگا به شمار می روند. مت یوگا، در انجام بهتر تمرین های یوگا و بهبود عملکرد ورزشکار نقش بسزایی را ایفا می کنند. برای انجام بهینه هر ورزشی به یک سری تجهیزات مهم و حائز اهمیت احتیاج مبرم پیدا می شود. ورزش یوگا هم از این قاعده مستثنی نبوده و برای تاثیر گذاری بیشتر این ورزش و رسیدن به نتایج مورد دلخواه خود، باید در اولین گام تجهیزات و ملزومات این ورزش را فراهم ساخت. استفاده از این تجهیزات برای تامین سلامتی ورزشکار و اهمیت رعایت اصول بهداشتی بسیار مؤثر و تاثیر گذار می باشد. خرید مت یوگا، نخستین اقدام برای وارد شدن به دنیای پر نشاط و هیجان انگیز ورزش یوگا محسوب می شود. یکی از راه حل های کاربردی و مفید برای دستیابی به آرامش جسمی و ذهنی، انجام منظم ورزش یوگا به شمار می آید. همچنین در پرتو انجام این ورزش بسیاری از مشکلات و معضلات روحی نیز از صحنه زندگی افراد رخت بر می بندد. فقط با چند دقیقه ورزش یوگا در طول روز می توان، شادابی و نشاط فراوانی را در سرتاسر بدن احساس نمود. برای کسانی که به دنبال کاهش وزن و رسیدن به اندام دلخواه می باشند، ورزش یوگا یکی از تجویزهای کارآمد و بسیار کاربردی محسوب می شود. برای از بین بردن استرس، اضطراب، و نگرانی نیز می توان از یوگا به عنوان یک راه درمان تاثیر گذار نهایت استفاده را برد. افزایش سطح انرژی بدن در طول روز، یکی از فواید تاثیر گذار این ورزش به شمار می رود. سلامت قلب و عروق به وسیله یوگا بیش از پیش افزایش پیدا می کند. این روزها به منظور حفظ تندرستی و بهبود سلامتی بدن، انجام ورزش یوگا در دستور کار بسیاری از افراد قرار گرفته است. بر همین اساس برای نیل به این فواید و تامین سلامت بدن، تهیه مت یوگا اهمیتی دو چندان می یابد.
به طور خلاصه مواردی که باید راجع به مت یوگا بدانید به شرح زیر است:
۱. وزن مت یوگا: وزن مت باید به اندازه ایی باشد که حمل و‌نقل آن در بیش‌تر شرایط امکان پذیر باشد 
۲. جنس که از آن‌مت یوگا ساخته میشود: این موضوع بسیار مهم آثاست که در نحوه ساخته شدن مت انتخابی شما به طبیعت ضرر نرسیده باشد، یا بتوان مت را به راحتی تجزیه کرد. زیرا یکی از اصول یوگا آهیمسا می‌باشد
۳. مت یوگا باید راحت تمیز شود 
۴. مت یوگا باید حداقل ۲-۳ سال عمر مفید داشته باشد
۵. و‌مهم‌تراز همه قیمت مت یوگا است، که معمولا از $۱۵ تا $۱۴۰ است پس قیمت متی‌ که ‌میتوانید بخرید می‌تواند بین ۱۷۰ هزار تومان  تا 1میلیون و ششصد هزار تومان است.

تنظیم کننده: معصومه (مینا) حسینی 

  نظرات کاربران (1 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید
پاسخ دهید
۲۶ تیر ۱۴۰۱
بهترین و کاملترین راهنمای خرید مت به فارسی بود
محصولات مرتبط